Sabtu, 28 Januari 2012

Manfaat sayur dan buah sebagai kesuburan

Air - Sangat penting bagi kesihatan badan dan kesuburan seseorang. Sebaiknya minum air mineral atau air yang ditapis. Dicadangkan minum 8 liter air dalam sehari semalam.

Sayur Sawi - mengadungi banyak vitamin2, zat besi/iron dan antioxidant yang penting bagi kesihatan dan kesuburan. Folic penting untuk penetasan telor yang baik kualiti, mencegah kecacatan bayi serta mengurangkan risiko gugur.

Sayur2 berwarna kuning, orange dan merah mengadungi banyak vitamin2 dan antioxidant untuk mencegah penyakit dan meningkatkan kesuburan.

Kobis, Karrot, Brokoli, kacang hijau, keledek merah - mengadungi banyak zat dan khasiat yang bolih membetulkan kitaran haid, meimbangkan hormon subur dan seterusnya meningkatan kesuburan.

Papaya, jambu batu, buah naga, semangka buah limau nipis/kasturi kaya dalam kandungan vitamin2 khususnya vitamin C yang penting untuk kesihatan dan kesuburan

Makanan yang seimbang dan berkhasiat adalah sangat penting untuk sihat dan subur. Kurangkan makanan karbohaidret , gula dan manisan. Jauhkan fast, processed, dan preserved foods. Kurangkan perisa dan pemanis. Makan yang fresh , banyakkan sayur hijau, ulam dan buah2an. Makan lebih ikan sebagai sumber perotin, bijiran saperti almond.

1 komentar:

  1. Alhamdulillah, infonya bermanfaat Ukhti. Semoga Barokah..

    <"@II< maH-Taj ^_^ !!

    BalasHapus